Γενικές πληροφορίες και ορθές πρακτικές
Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά οι βασικές λειτουργίες και αρχές του ιστότοπου της Vinted. Σε περίπτωση που θέλετε να ενημερωθείτε για τα νόμιμα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σας όσον αφορά τη χρήση του ιστότοπου της Vinted, ανατρέξτε στους Όρους και τις προϋποθέσεις ακολουθώντας αυτόν τον σύνδεσμο. Αν θέλετε να μάθετε πώς διαχειριζόμαστε τα προσωπικά δεδομένα σας και τα αντίστοιχα δικαιώματά σας, διαβάστε την Πολιτική απορρήτου μας.
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ;
Είμαστε η Vinted UAB, μια εταιρία με έδρα στη Δημοκρατία της Λιθουανίας (Εμπορικό μητρώο της Δημοκρατίας της Λιθουανίας, Αρ. μητρ.:) 302767152, ΑΦΜ: LT100006918914). Η διεύθυνσή μας είναι: Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Δημοκρατία της Λιθουανίας. Επικοινωνήστε μαζί μας στη διεύθυνση [email protected] εάν χρειάζεστε επιπλέον διευκρινήσεις για τις πληροφορίες που παρέχονται παρακάτω. Εάν έχετε καταγγελίες σε βάρος μας έπειτα από αγορές που κάνατε στην πλατφόρμα μας, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε αυτήν την πλατφόρμα επίλυσης διαφορών που συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ VINTED;
Το Vinted είναι ένα διαδικτυακό marketplace μέσω του οποίου οι χρήστες μπορούν να πωλούν ή να αγοράζουν συγκεκριμένα είδη από άλλους χρήστες. Το Vinted δεν πωλεί ούτε αγοράζει τα είδη που εμφανίζονται στον ιστότοπο και δεν συμμετέχει στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μεταξύ χρηστών. Η υπηρεσία Προστασία αγοραστή προστίθεται με επιπλέον χρέωση σε κάθε αγορά που πραγματοποιούν οι χρήστες με το κουμπί "Αγόρασε τώρα" και εξασφαλίζει πολιτική επιστροφών χρημάτων υπό συγκεκριμένους όρους, υποστήριξη πελατών και ασφαλείς πληρωμές μέσω του ολοκληρωμένου συστήματος πληρωμών μας.
Ο αριθμός των μέσων μηνιαίων ενεργών αποδεκτών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης των ιστοσελίδων των συνδεδεμένων αγορών μας σε Πολωνία, Τσεχική Δημοκρατία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Σουηδία, Ρουμανία, Φινλανδία, Ελλάδα, Κροατία και Δανία ανήλθε σε 8,8 εκατομμύρια στις 31/07/2024. Ο αριθμός αυτός υπολογίστηκε ως μέσος όρος για την περίοδο των προηγούμενων έξι μηνών σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2022/2065 (σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών).
Ο αριθμός αυτός αποτελεί εκτίμηση που προκύπτει από τα δεδομένα που διαθέτει αυτήν τη στιγμή το Vinted. Η δημοσίευση αυτή απαιτείται από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA) και μπορεί να διαφέρει σημαντικά από τις μετρήσεις χρηστών που αναφέρονται σε άλλα πλαίσια (ιδίως στον τομέα του μάρκετινγκ ή των οικονομικών, καθώς και σε δηλώσεις/έγγραφα δημοσίων σχέσεων). Δεν προορίζεται για χρήση πέραν αυτού του συγκεκριμένου σκοπού. Η εκτίμηση υπόκειται σε αναθεώρηση κυρίως με βάση τους περιορισμούς των δεδομένων, τη μεταβλητότητα και τις εγγενείς αβεβαιότητες.
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΜΑΣ;
Δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον ιστότοπο εάν θεωρείστε επαγγελματίας πωλητής. Μόνο οι εγγεγραμμένοι χρήστες (ή οι χρήστες Pro, εφόσον η Vinted Pro είναι διαθέσιμη στη χώρα σας) που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους μπορούν να καταχωρίζουν είδη και να κάνουν συναλλαγές στον ιστότοπο.
ΤΙ ΕΙΔΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΣΤΟ VINTED;
Προσπαθούμε να κάνουμε το Vinted έναν φιλικό και ασφαλή χώρο για τους χρήστες. Επομένως, όταν καταχωρείτε είδη πρέπει να είστε βέβαιοι ότι έχετε το δικαίωμα να εμπορεύεστε αυτά τα είδη και ότι συμμορφώνεστε με τους Κανόνες καταλόγου, οι οποίοι δίνουν μια γενική εικόνα του τι μπορείτε και τι όχι να πουλήσετε στον ιστότοπό μας. Παρακάτω θα βρείτε μερικά παραδείγματα των όσων αναφέρουν οι ισχύοντες Κανόνες καταλόγου για τα παραπάνω:
Μπορείτε να πουλήσετε:
- γυναικεία, ανδρικά και παιδικά ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ,
- παιχνίδια, παιδικά έπιπλα και εξοπλισμό,
- καινούργια καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς, συσκευές και gadget ομορφιάς,
- αξεσουάρ τεχνολογίας, όπως ακουστικά, έξυπνα ρολόγια, θήκες τηλεφώνου και παρόμοια είδη,
- είδη σπιτιού, όπως λευκά είδη, είδη σερβιρίσματος και αξεσουάρ για το σπίτι,
- είδη ψυχαγωγίας όπως βιντεοπαιχνίδια, κονσόλες, αξεσουάρ, βιβλία, επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, μουσική και ήχος,
- είδη φροντίδας κατοικίδιων, όπως ρούχα, αξεσουάρ, κουβερτάκια, αξεσουάρ ταξιδιού και παιχνίδια.
Δεν μπορείτε να πουλήσετε:
- είδη που απαγορεύονται ή υπόκεινται σε περιορισμούς από τον νόμο (όπως πλαστά είδη, κλοπιμαία, πυροβόλα όπλα, όπλα κ.λπ.),
- είδη που δεν πληρούν τα πρότυπα υγιεινής ή μπορεί να ενέχουν κινδύνους για την υγεία ή την ασφάλεια (όπως φορεμένα εσώρουχα, χρησιμοποιημένα καλλυντικά εκτός αρχικής σφραγισμένης συσκευασίας κ.λπ.),
- φάρμακα, τρόφιμα και προϊόντα καπνού,
- είδη που δεν είναι συμβατά με το όραμα της Vinted (όπως γούνες ζώων και συναφή προϊόντα, αθλητικός εξοπλισμός για ενήλικες, όπως ποδήλατα, σκι, snowboard, εισιτήρια για εκδηλώσεις κ.λπ.) ή
- είδη που αγοράζονται χύμα ή πωλούνται συνήθως μέσω dropshipping ως είδη χαμηλής αξίας,
- μεγάλο αριθμό καινούργιων ειδών, συμπεριλαμβανομένων των ειδών με ετικέτες,
- είδη με επισημάνσεις όπως: "μπορεί να παραγγελθεί", "πωλήθηκε", "προσωρινά εκτός αποθέματος", "ελέγξτε αργότερα" κ.λπ.
Λάβετε υπόψη ότι η παραπάνω λίστα δεν είναι πλήρης αλλά ενδεικτική. Σας προτείνουμε να ανατρέξετε στους Κανόνες καταλόγου για την πλήρη και ακριβή επισκόπηση των ειδών που μπορείτε και δεν μπορείτε να πουλήσετε στο Vinted.
ΠΩΣ ΠΟΥΛΑΤΕ ΕΙΔΗ ΣΤΟ VINTED;
Η καταχώριση ειδών προς πώληση στο Vinted είναι δωρεάν. Για να μπορεί να καταχωρίσει είδος στον κατάλογο, ο πωλητής πρέπει να συμμορφώνεται με τους Κανόνες καταλόγου. Όταν καταχωρείτε κάποιο είδος στον κατάλογο, πρέπει να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο. Σε αυτό περιλαμβάνεται η επιλογή της κατηγορίας που αντιστοιχεί με τη μεγαλύτερη ακρίβεια στο είδος και η μεταφόρτωση τουλάχιστον μίας φωτογραφίας του είδους σε καλή ποιότητα.
Δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φωτογραφίες από το διαδίκτυο ή/και φωτογραφίες κάποιου παρόμοιου είδους. Η περιγραφή και οι φωτογραφίες του είδους πρέπει να αποτυπώνουν με ακρίβεια την πραγματική ποιότητα και την εξωτερική εμφάνισή του, καθώς και τυχόν ατέλειες, ελαττώματα ή μετατροπές που έχουν γίνει στο είδος.
ΠΩΣ ΚΑΤΑΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΙΔΗ ΣΤΟ VINTED;
Η VINTED χρησιμοποιεί συστήματα παραγωγής προτάσεων για να αναδεικνύει εντός του ιστοτόπου της, συγκεκριμένες πληροφορίες σε χρήστες και επισκέπτες ή για να δίνει προτεραιότητα σε αυτές τις πληροφορίες. Στις συγκεκριμένες πληροφορίες συγκαταλέγονται τα αποτελέσματα αναζήτησης που πραγματοποιεί ο χρήστης καθώς και άλλες περιπτώσεις στις οποίες καθορίζεται η σχετική σειρά ή η προτεραιότητα των πληροφοριών που εμφανίζονται στον χρήστη κατά την προβολή περιεχομένου στον ιστότοπο (αναφέρεται επίσης ως "ροή Vinted"). Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα συστήματα προτάσεων ανατρέξτε εδώ.
Οι πωλητές μπορούν να αυξήσουν την ορατότητα των ειδών τους επιλέγοντας τις παρακάτω υπηρεσίες επί πληρωμή, οι οποίες επηρεάζουν και αυτές με τη σειρά τους τον τρόπο που ταξινομούνται τα είδη στη ροή:
- Boost καταχωρισμένων ειδών
Συγκεκριμένα είδη που επιλέγονται από τον πωλητή μπορούν να έχουν αυξημένη ορατότητα στη ροή ειδών, τη ροή ειδήσεων και στα αποτελέσματα αναζήτησης στον κατάλογο άλλων χρηστών. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Boost καταχωρισμένων ειδών, ανατρέξτε εδώ.
- Προώθηση γκαρνταρόμπας
Υπάρχει η δυνατότητα προώθησης της γκαρνταρόμπας κάποιου πωλητή σε ξεχωριστή ενότητα στη ροή ειδήσεων και στα αποτελέσματα αναζήτησης καταλόγου άλλων χρηστών με βάση τις προτιμήσεις αυτών των χρηστών, τα φίλτρα του καταλόγου και τα είδη που προστίθενται με μεγαλύτερη συχνότητα στα αγαπημένα. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία Προώθηση γκαρνταρόμπας, ανατρέξτε εδώ.
ΠΩΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ;
Στο Vinted πληρώνετε με πιστωτικές κάρτες, χρεωστικές κάρτες ή οποιαδήποτε άλλη μέθοδο πληρωμής παρέχει ο ιστότοπος.
ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ VINTED ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ;
Για τους πωλητές
Η καταχώριση των ειδών προς πώληση στο Vinted είναι δωρεάν. Ωστόσο, οι πρόσθετες υπηρεσίες που διαθέτουμε για τους πωλητές, όπως το Boost και η Προώθηση γκαρνταρόμπας παρέχονται επί πληρωμή.
Για τους αγοραστές
Για κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται με το κουμπί "Αγόρασε τώρα", η Προστασία αγοραστή παρέχεται με χρέωση. Η χρέωση για τη χρήση της λειτουργίας Προστασία αγοραστή υπολογίζεται ως εξής:
- Ένα σταθερό ποσό 0,7 ευρώ, και
- 5% της τιμής του είδους (συμπεριλαμβανομένων τυχόν φόρων που εφαρμόζονται στην τιμή του είδους). Στο συνολικό ποσό χρέωσης για την Προστασία αγοραστή έχει ήδη υπολογιστεί ο φόρος προστιθέμενης αξίας ("ΦΠΑ").
Για την ασφάλεια των συναλλαγών και τη δική σας, σας προτρέπουμε να ολοκληρώνετε τις συναλλαγές με το κουμπί "Αγόρασε τώρα" και να μην πραγματοποιείτε συναλλαγές εκτός του ιστότοπου. Εσείς φέρετε την ευθύνη για αγορές που ολοκληρώνονται χωρίς την χρήση του κουμπιού "Αγόρασε τώρα" ενώ εμείς δεν θα προσφέρουμε υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στην Προστασία αγοραστή για τις εν λόγω συναλλαγές.
Επιπλέον, για τα είδη που πληρούν τις προϋποθέσεις, οι αγοραστές μπορούν να επιλέξουν να αγοράσουν, εφόσον είναι διαθέσιμη, την προαιρετική Υπηρεσία επαλήθευσης είδους για να ελέγξουν την αυθεντικότητα των επιλεγμένων ειδών επωνύμων σχεδιαστών. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την επαλήθευση είδους, ανατρέξτε στο Κέντρο βοήθειας εδώ.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΧΡΗΣΤΩΝ ΚΑΙ VINTED
Σε περίπτωση που προκύψουν διαφορές μεταξύ της Vinted και των χρηστών, η Vinted ενθαρρύνει τους χρήστες να απευθύνονται, σε κάθε περίπτωση, πρώτα στη Vinted για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης. Εν προκειμένω, ο χρήστης μπορεί:
- Να υποβάλει γραπτή καταγγελία στο τμήμα υποστήριξης πελατών της Vinted μέσω της φόρμας επικοινωνίας·
- Η Vinted θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια να επιλύσει την καταγγελία του χρήστη με φιλικό τρόπο.
- Ο χρήστης μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει εναλλακτικές μεθόδους επίλυσης διαφορών, όπως είναι οι διάφοροι οργανισμοί διαμεσολάβησης για καταναλωτές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιούργησε μια πλατφόρμα επίλυσης διαφορών για τη συγκέντρωση πιθανών καταγγελιών των καταναλωτών μετά από ηλεκτρονική αγορά και την προώθησή τους στους αρμόδιους εθνικούς διαμεσολαβητές. Αυτή η πλατφόρμα είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ VINTED
Υποβολή σχολίων
Όταν ολοκληρωθεί μια συναλλαγή, αγοραστές και πωλητές μπορούν να υποβάλουν σχόλια ο ένας για τον άλλο και να αλληλοβαθμολογούνται με αστέρια. Κάθε σχόλιο συνδέεται με την αντίστοιχη συναλλαγή, επομένως δεν είναι δυνατή η υποβολή σχολίων για χρήστη με τον οποίο δεν έχετε πραγματοποιήσει συναλλαγές. Οι χρήστες μπορούν να υποβάλλουν τα σχόλιά τους ως εξής:
- Όταν ολοκληρωθεί η παραγγελία, εμφανίζεται το κουμπί "Υποβολή σχολίων" στο νήμα συνομιλίας.
- Στη συνέχεια, επιλέγουν τον αριθμό των αστεριών που θέλουν να συμπληρώσουν, ένα έως πέντε αστέρια (όσο μικρότερος ο αριθμός των αστεριών, τόσο κακή εμπειρία της συναλλαγής στην οποία αναφέρεται), προσθέτουν την κριτική (σχόλιο) και την υποβάλουν.
Οι χρήστες μπορούν να υποβάλουν τα σχόλιά τους έως και τέσσερις ημέρες μετά την ολοκλήρωση της παραγγελίας.
Επεξεργασία/διαγραφή σχολίου
Μπορείτε να επεξεργαστείτε ή να διαγράψετε τα σχόλιά σας, κάνοντας κλικ στο αντίστοιχο κουμπί που βρίσκεται κάτω από τη συγκεκριμένη κριτική.
Αποθήκευση σχολίων
Στη σελίδα κριτικών του χρήστη, τα σχόλια ταξινομούνται με χρονολογική σειρά (από το πιο πρόσφατο στο πιο παλιό). Όλα τα σχόλια που δημοσιεύονται περιλαμβάνουν το όνομα χρήστη του συντάκτη του, την κριτική (σχόλιο), τη βαθμολογία με αστέρια που έχει συμπληρώσει ο συγκεκριμένος χρήστης, την ημερομηνία και την ώρα δημοσίευσης του σχολίου. Αν το σχόλιο υποβλήθηκε από χρήστη, ο οποίος διέγραψε μετέπειτα τον λογαριασμό του ή ο χρήστης που υπέβαλε το σχόλιο παραμένει ανενεργός για τουλάχιστον πέντε (5) έτη, το όνομα χρήστη του/της δεν θα είναι ορατό και θα εμφανίζεται μια σημείωση που θα αναφέρει ότι το περιεχόμενο προέρχεται από χρήστη που δεν είναι πλέον ενεργός/η. Άλλου τύπου πληροφορίες θα εξακολουθούν να είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο, εκτός εάν δεχθεί καταγγελία η Vinted ότι είναι ανάρμοστες ή καταχρηστικές και διαγραφούν από τη Vinted στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας και των Όρων και προϋποθέσεων ή εάν διαγραφούν από τον συντάκτη του συγκεκριμένου σχολίου.
Απαντήσεις σε σχόλια
Ο χρήστης μπορεί να απαντά σε σχόλια που έχουν υποβληθεί στον λογαριασμό του από άλλους χρήστες ή από τη Vinted κάνοντας κλικ στο αντίστοιχο κουμπί που βρίσκεται κάτω από τη συγκεκριμένη κριτική.
Καμία αποζημίωση
Δεν παρέχεται κανενός είδους αποζημίωση στους χρήστες ή στη Vinted σε αντάλλαγμα των online κριτικών τους.
Υπολογισμός της μέσης βαθμολογίας με αστέρια
Η μέση βαθμολογία με αστέρια ενός χρήστη προκύπτει από τον μέσο όρο των αστεριών που έχει λάβει το συγκεκριμένο μέλος. Μόνο τα σχόλια που έχουν υποβληθεί από άλλους χρήστες ή τη Vinted επηρεάζουν τη βαθμολογία με αστέρια. Κάθε σχόλιο μετράει, επομένως αν ο ίδιος χρήστης υποβάλει περισσότερα από ένα σχόλια, λαμβάνεται υπόψη κάθε ένα από αυτά.
Για τον υπολογισμό της μέσης βαθμολογίας με αστέρια των χρηστών, η Vinted στρογγυλοποιεί τη μέση βαθμολογία μέχρι το αμέσως επόμενο αστέρι ή το μισό του αστεριού:
- Εάν η μέση βαθμολογία είναι ίση ή μεγαλύτερη από Χ,75, στρογγυλοποιείται προς τα επάνω ως εξής: X + 1. Για παράδειγμα, μια μέση βαθμολογία 3,75 αστεριών στρογγυλοποιείται στα 4 αστέρια
- Εάν η μέση βαθμολογία κυμαίνεται μεταξύ Χ,25 και Χ,75, στρογγυλοποιείται σε X,5. Για παράδειγμα, μια μέση βαθμολογία 3,26 αστεριών στρογγυλοποιείται σε 3,5 αστέρια, όπως και η μέση βαθμολογία 3,74 αστεριών
- Εάν η βαθμολογία είναι μικρότερη από X,25, στρογγυλοποιείται στο X. Για παράδειγμα, μια μέση βαθμολογία 3,24 αστεριών στρογγυλοποιείται στα 3 αστέρια.
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ VINTED;
Η Vinted δεν διενεργεί προληπτικούς ελέγχους για τα σχόλια
Οι χρήστες υποβάλουν τα σχόλιά τους βασιζόμενοι στην αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ τους. Η Vinted δεν ελέγχει τα σχόλια πριν δημοσιευτούν από τους χρήστες.
Αμφισβήτηση σχολίων
Αν οι χρήστες διαφωνούν με τα σχόλια που έχουν λάβει, μπορούν να:
- επικοινωνήσουν με τον άλλο χρήστη για να μάθουν τι δεν πήγε καλά και να ζητήσουν από τον άλλον χρήστη να αλλάξει το σχόλιό του επιστρέφοντας στο σχόλιο που υπέβαλε (ή που υπέβαλε αυτόματα η Vinted) και τροποποιώντας το ή να
- υποβάλουν το δικό τους σχόλιο κάτω από κάθε σχόλιο εκθέτοντας τη δική τους πλευρά. Για παράδειγμα, αν πρόκειται για κάτι που είναι εκτός του πεδίου ευθύνης τους, όπως π.χ. κάποια παράλειψη τρίτου μέρους, καλό είναι οι χρήστες να μην διστάσουν να το αναφέρουν.
Ανάρμοστες κριτικές
Όλα τα σχόλια που υποβάλλονται πρέπει να συμμορφώνονται με τους Όρους και τις προϋποθέσεις καθώς και τα Πρότυπα κοινότητας, διαφορετικά θεωρούνται ανάρμοστα ή προσβλητικά. Εάν το σχόλιο που λάβατε είναι ανάρμοστο ή προσβλητικό, πρέπει να το αναφέρετε στη Vinted κάνοντας κλικ/πατώντας το εικονίδιο ( i ) στη συνομιλία σας και επιλέγοντας "Αναφορά". Στη συνέχεια, επιλέξτε "Ανάρμοστο/προσβλητικό σχόλιο μέλους" και εξηγήστε την περίπτωση. Το τμήμα υποστήριξης πελατών της Vinted θα ασχοληθεί με την επίλυση του προβλήματος, εφόσον το σχόλιο δεν συμμορφώνεται με τα Πρότυπα κοινότητας. Αν μια συγκεκριμένη κριτική είναι ανάρμοστη ή προσβλητική, η Vinted μπορεί να αποκλείσει το σύνολο ή μέρος του λογαριασμού του συντάκτη της στο πλαίσιο των Όρων και προϋποθέσεων.
Αυτοματοποιημένα σχόλια από τη Vinted
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η Vinted υποβάλει αυτόματα θετικά ή αρνητικά σχόλια για μια συναλλαγή. Θετικό σχόλιο για τον πωλητή (μόνο βαθμολογία πέντε αστέρων, χωρίς σχόλιο) εμφανίζεται αν ολοκληρωθεί μια συναλλαγή και ο αγοραστής δεν υποβάλει σχόλιο εντός τεσσάρων (4) ημερών. Η Vinted υποβάλει θετικά σχόλια μόνο για τους πωλητές. Αρνητικά σχόλια (μόνο ένα αστέρι, χωρίς σχόλιο) εμφανίζονται, αν συγκεκριμένος χρήστης ακυρώσει χειροκίνητα την παραγγελία που έχει ήδη υποβάλει (εκτός αν το κάνει για πρώτη φορά). Αυτό συμβαίνει επίσης στους πωλητές εάν δεν στείλουν το είδος εγκαίρως και η παραγγελία ακυρώνεται αυτόματα. Η Vinted υποβάλει αρνητικά σχόλια για τον αγοραστή ή τον πωλητή (ανάλογα με το ποιος ακυρώνει τη συναλλαγή).
Η Vinted δεν διαγράφει το αυτόματο σχόλιο. Ο χρήστης μπορεί να εξηγήσει την κατάσταση στον αγοραστή/πωλητή του (που δεν έχει υποβάλει συγκεκριμένο σχόλιο επειδή η Vinted δημοσίευσε αυτοματοποιημένο αρνητικό σχόλιο), ο οποίος ίσως συμφωνήσει να αλλάξει ή να διαγράψει το συγκεκριμένο σχόλιο που υποβλήθηκε αυτόματα από τη Vinted.
ΝΟΜΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΓΟΡΑΣΤΩΝ
Το Vinted είναι ένα διαδικτυακό marketplace για συναλλαγές που πραγματοποιούνται μεταξύ ιδιωτών.
Απουσία δικαιώματος υπαναχώρησης
Για τις συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών, οι διατάξεις των εφαρμοστέων νομικών πράξεων δεν προβλέπουν καμία υποχρέωση εκ μέρους του ιδιώτη πωλητή να παρέχει δικαίωμα υπαναχώρησης. Ωστόσο, ορισμένοι ιδιώτες πωλητές ενδέχεται να αποφασίσουν να προσφέρουν τη δυνατότητα επιστροφής ή αλλαγής ενός είδους (για παράδειγμα, αναφέροντας κάτι τέτοιο στην περιγραφική ενότητα της διαφήμισής τους).
Παρακάτω θα βρείτε ορισμένες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που ισχύουν για τις πωλήσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ ιδιωτών.
Οι νομικές διατάξεις που ισχύουν επί των συναλλαγών μεταξύ ιδιωτών:
- Οι διατάξεις του Ελληνικού Αστικού Κώδικα που αφορούν τις νομικές υποχρεώσεις βρίσκονται στα Άρθρα 287 – 495 και 513 – 572 - εδώ,
- Οι διατάξεις του Ελληνικού Αστικού Κώδικα που αφορούν τη συμβατική αστική ευθύνη βρίσκονται στα άρθρα 330 κι επόμενα, και 534 κι επόμενα - εδώ.
Νομικές εγγυήσεις
Η νομική εγγύηση της ανταπόκρισης των προς πώληση πραγμάτων ισχύει για όλες τις συμβάσεις πώλησης, συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων μεταξύ ιδιωτών.
Η εγγύηση νομικής ανταπόκρισης ισχύει σύμφωνα με το άρθρο 534 (σε συνδυασμό με τα άρθρα 535 - 538) του Ελληνικού Αστικού Κώδικα: «Ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει πράγμα που ανταποκρίνεται στη σύμβαση πώλησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις των άρθρων 535 - 538». Οι απαιτήσεις νομικής ανταπόκρισης των άρθρων 535 - 538 του Ελληνικού Αστικού Κώδικα είναι οι εξής:
- Σύμφωνα με το Άρθρο 535 (Πραγματικά Ελαττώματα): «Το πράγμα ανταποκρίνεται στη σύμβαση, όταν παραδίδεται χωρίς πραγματικά ελαττώματα». Αυτό σημαίνει ότι:
-
- «Ο πωλητής εκπληρώνει την υποχρέωση ανταπόκρισης σύμφωνα με το Άρθρο 535, όταν τα πράγματα έχουν τις ιδιότητες που έχουν συμφωνήσει τα μέρη και ιδίως: 1. ανταποκρίνονται στην περιγραφή, το είδος, την ποσότητα και την ποιότητα και διαθέτουν τη λειτουργικότητα και τα λοιπά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στη σύμβαση- 2. είναι κατάλληλα για την ειδική χρήση που προβλέπεται στη σύμβαση- 3. παραδίδονται με όλα τα εξαρτήματα, τις συσκευασίες και τις οδηγίες που προβλέπονται στη σύμβαση- 4. έχουν την ικανότητα να λειτουργούν με το υλικό ή το λογισμικό με το οποίο χρησιμοποιούνται συνήθως τα αγαθά- 5. επικαιροποιούνται με τις ενημερώσεις που προβλέπονται στη σύμβαση» - Άρθρο 535Α (Υποκειμενικές απαιτήσεις ανταπόκρισης).
- «Ο πωλητής εκπληρώνει την υποχρέωση ανταπόκρισης σύμφωνα με το Άρθρο 535 όταν το πράγμα: 1. είναι κατάλληλο για τους σκοπούς για τους οποίους χρησιμοποιούνται συνήθως πράγματα της ίδιας κατηγορίας- 2. Έχει την ποιότητα και ανταποκρίνεται στο δείγμα ή το υπόδειγμα που είχε παρουσιάσει ο πωλητής στον αγοραστή- 3. παραδίδεται μαζί με τα εξαρτήματα, τις συσκευασίες και τις οδηγίες που μπορεί εύλογα να αναμένει να λάβει ο αγοραστής- 4. έχει την ικανότητα να διατηρεί τις απαιτούμενες λειτουργίες και επιδόσεις του υπό κανονική χρήση (ανθεκτικότητα), την οποία ο αγοραστής μπορεί ευλόγως να αναμένει- 5. αντιστοιχεί στην ποσότητα και έχει την ποιότητα και άλλα χαρακτηριστικά, ανάλογα με τη φύση του, ιδίως όσον αφορά τη λειτουργικότητα, τη συμβατότητα και την ασφάλεια, τα οποία είναι συνήθη για πράγματα της ίδιας κατηγορίας και τα οποία ο αγοραστής μπορεί ευλόγως να αναμένει. Για τον προσδιορισμό των εύλογων προσδοκιών του αγοραστή, λαμβάνονται υπόψη οι δημόσιες δηλώσεις του πωλητή ή του εκπροσώπου του ή άλλων προσώπων, συμπεριλαμβανομένου του κατασκευαστή, ιδίως στο πλαίσιο της διαφήμισης ή της επισήμανσης. <...>» - Άρθρο 535Β (Αντικειμενικές απαιτήσεις για τη συμμόρφωση).
-
- Ένα πράγμα επίσης δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση πώλησης:
-
-
- Αν έχει εγκατασταθεί πλημμελώς (Άρθρο 536)
-
-
-
- Αν η χρήση του ολικά ή μερικά περιορίζεται εξαιτίας προσβολής δικαιώματος τρίτος, ιδίως δικαιώματος διανοητικής ιδιοκτησίας (Άρθρο 537)
-
-
-
- Αν στον αγοραστή δεν κοινοποιούνται και παρέχονται ενημερώσεις ασφαλείας και κάθε άλλου είδους απαραίτητη πληροφορία για το πράγμα με ψηφιακά στοιχεία, ώστε να ανταποκρίνεται στη σύμβαση (Άρθρο 538).
-
Τα δικαιώματα του αγοραστή σε περίπτωση έλλειψης ανταπόκρισης του πράγματος ρυθμίζονται στο Άρθρο 542 του Ελληνικού Αστικού Κώδικα: «Όταν ο πωλητής ευθύνεται για έλλειψη ανταπόκρισης, ο αγοραστής δικαιούται:
1. να απαιτήσει την αποκατάσταση (Άρθρο 543),
2. να μειώσει το τίμημα (Άρθρα 545 - 546) ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, αν η έλλειψη συμμόρφωσης είναι ουσιώδης (Άρθρα 545 - 546), και
3. να απαιτήσει αποζημίωση (Άρθρο 547) για ζημίες που δεν καλύπτονται από την άσκηση των δικαιωμάτων των Άρθρων 543 - 546 ή για ζημίες που οφείλονται στη μη εκτέλεση της σύμβασης πώλησης».
Εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις που αναφέρονται στο Άρθρο 542, ο αγοραστής παραπέμπεται πρωτίστως στην απαίτηση αποκατάστασης σύμφωνα με το Άρθρο 543. Τα περαιτέρω δικαιώματα που αναφέρονται στα Άρθρα 545 - 546 ισχύουν εάν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος η ανταπόκριση δεν αποκαθίσταται. Στη συνέχεια, ο αγοραστής μπορεί να μειώσει το τίμημα ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση και να απαιτήσει αποζημίωση σύμφωνα με το Άρθρο 547.
Σύμφωνα με τον Ελληνικό Αστικό Κώδικα, ένα κρυφό ελάττωμα ενός πράγματος αντιμετωπίζεται ως οποιοδήποτε άλλο ελάττωμα και ο αγοραστής μπορεί να διεκδικήσει τα δικαιώματα λόγω έλλειψης ανταπόκρισης του πράγματος σύμφωνα με το Άρθρο 542 (όπως αναφέρθηκε παραπάνω), εφόσον πληρούνται οι απαιτήσεις των αντίστοιχων άρθρων.
Ο πωλητής ευθύνεται για μη ανταποκρίσεις/ελαττώματα (κρυφά ή μη) που υπάρχουν κατά τη στιγμή της παράδοσης του πράγματος στον αγοραστή. Εάν οι αγοραστές διαπιστώσουν μη ανταπόκριση/ελάττωμα, πρέπει να ασκήσουν τα δικαιώματά τους βάσει του Άρθρου 542 εντός της προθεσμίας παραγραφής των 2 ετών που αρχίζει από την παράδοση του πράγματος. Αυτή η 2ετής προθεσμία παραγραφής δεν συμπληρώνεται πριν παρέλθουν δύο (2) μήνες από τη στιγμή που διαπιστώθηκε η έλλειψη ανταπόκρισης (Άρθρα 554 - 555).
Εάν η μη ανταπόκριση διαπιστωθεί εντός ενός (1) έτους από την παράδοση του πράγματος, τεκμαίρεται ότι υπήρχε κατά την παράδοση, εκτός εάν αυτό είναι ασυμβίβαστο με τη φύση του αγαθού ή τη φύση της έλλειψης (Άρθρο 541). Επομένως, για το πρώτο 1 έτος της διετούς προθεσμίας παραγραφής, ο αγοραστής δεν έχει το βάρος να αποδείξει ότι η έλλειψη υπήρχε κατά την παράδοση (εναπόκειται στον πωλητή να ανταποδείξει ότι η έλλειψη ανταπόκρισης δεν υπήρχε κατά τη στιγμή της παράδοσης).